Programma 2018

Ontvangst 08:30 uur

Ontvangst en registratie - Invite only

Ontbijtsessie - Invite only 08:50 uur

Van Teletekst naar TT888

Kijkers maken meer gebruik van Nederlandse ondertitels dan ooit te voren. Bijvoorbeeld wanneer er buitenshuis naar programma’s gekeken wordt zonder geluid, zijn ondertitels bijzonder handig. Met name slechthorenden en doven zijn grootgebruikers van ondertitels. Daarnaast verbeteren veel mensen hun Nederlands door het lezen en gebruiken van de TT888 ondertitels. 

Oorspronkelijk werd deze ondertiteling alleen uitgezonden via Teletekst. Vandaar de naam TT888. De NPO wil met deze dienst kostenbewust optimaliseren. Tom vertelt over hoe hij een aantal projecten rondom deze transitie aanvliegt en wat de impact hiervan is op de verschillende bedrijfsprocessen.

Naast zijn huidige klus bij NPO is Tom Dalderup reeds lang betrokken als bestuurder bij de KNVI en praat je bij over de laatste ontwikkelingen.

Ontvangst 08:45 uur

Ontvangst en registratie

Opening door uw dagvoorzitter 09:15 uur

Business Process Transformation 2018 is vernieuwd!

Onze dagvoorzitter Ronald Maas heet u van Harte Welkom op alweer de 15e editie van het Business Process Transformation congres. Een vernieuwde editie, doorontwikkeld op evaluaties, opmerkingen en ideeën van deelnemers van voorgaande jaren. 

“Het was een goed programma, maar wel erg vol. Hierdoor had ik geen tijd meer om spontaan de kraampjes te bekijken of een babbeltje te maken.” “Ik ben benieuwd of kennismaking met anderen nog beter opgezet kan worden. Is het een idee, om te laten zien wie er open staat voor kennismaking met mensen uit andere organisaties?” 

Een tweetal quotes van deelnemers van de vorige editie. Tijdens het congres hebben we een aantal gloednieuwe aspecten om nóg meer interessante contacten op te doen en nóg meer te leren en geïnspireerd te raken. Dat wil je niet missen! 

Nieuw! Interactieve sessie 09:30 uur

Operational Excellence meets Customer Centricity

De wereld verandert – o.a. gedreven door nieuwe technologie – steeds sneller. Dit weten we inmiddels, immers hebben we dit al vaak gehoord. Maar ook jouw rol binnen de organisatie veranderd. Aan de ene kant moet je innoveren, bestaande processen optimaliseren en efficiënter maken, zodat de business sneller, goedkoper en effectiever kan functioneren. Anderzijds moeten organisaties en de processen flexibel blijven om te kunnen anticiperen op veranderingen.

Waarde creatie van klanten en processen worden steeds belangrijker. “Operational Excellence meets Customer Centricity”: Technologie ondersteunt, maar de klant staat centraal! Aan de hand van een praktijkcase, waarin een game-changing technologie is omarmd als key resource, ga je met vakgenoten overleggen hoe het business model mogelijk is veranderd. Wat denken jullie dat de impact is op de business processen? 

Tijdens deze extra lange interactieve sessie leer je werken met nieuwe tools, ontwikkel je nieuwe vaardigheden en een geheel nieuwe mindset. De basis van een gedegen congresdag – én daarop volgende dagen – dankzij de concrete toepassingen van de ‘double loop’ methode en het ‘graphic gameplan’.

Keynote 10:10 uur

Robotic Process Automation een (goed) alternatief!?

Hoge verwachtingen van de markt vragen om effectieve en efficiënte bedrijfsvoering. Hoe hier invulling aan te geven? Voor elk probleem is wel een technologie te vinden, maar welke te kiezen? 

Marijn laat zien wat Robotic Process Automation voor Nationale-Nederlanden betekent. Hoe je (klein) kunt beginnen en wat passende next steps zijn. Ook licht hij een tipje op van de uitdagingen: Klein beginnen is leuk, maar hoe verder?

 

Keynote 10:35 uur

Klassieke BPM-methodiek schiet soms te kort!

Indien klassieke Business Process Management methodiek tekort schiet, zijn er ook alternatieve oplossingen. De ervaring leert dat dit met name voorvalt bij het realiseren van projecten waarbij dossierbeheer, complexe, en niet-voorspelbare processen een belangrijke rol spelen. Tijdens deze presentatie gaan we in op een aantal gelijkaardige cases die voor zowel de overheid, retail en de chemiesector zijn gerealiseerd. 

Zo ook het volgende verhaal. Een internationale producent van machines voor de voedingsindustrie vroeg zich af hoe men het huidige proces voor artikelwijzigingen kon optimaliseren. De bedoeling? Impact van wijzigingen in artikelinformatie op alle andere bedrijfsprocessen zoals verkoop, productie, nazorg, etc. overzichtelijk en hanteerbaar te maken. Door met het Ground lion platform dit proces te optimaliseren verloopt het ‘veranderbeheer’ veel vlotter, met een merkbare tijdswinst en minder fouten. Iedere wijziging van een artikel activeert nu de nodige acties doorheen het bedrijf en de operationele processen.

Ochtendpauze 11:00 uur

Ochtendpauze met een-op-een gesprekken

Break-out sessie A1 11:35 uur

De (weder)opstanding van Workflow Automation!

De wereld gaat digitaal. In de komende jaren zullen de bedrijfsprocessen zo ver geautomatiseerd zijn tot op een punt dat voor ons op dit moment moeilijk kunnen voorstellen. 

De ontwrichting van traditionele industrieën met nieuwe bedrijfsmodellen vereist een hoge mate van complexe bedrijfsprocesautomatisering. Deze worden soms uitgevoerd door bestaande organisaties die hun infrastructuur moderniseren ("digitale transformatie"), of ze worden uitgevoerd door startups in industrieën zoals fintech.  Om dit mogelijk te maken worden nieuwe technologieën aan de mix toegevoegd, waaronder opkomende trends zoals RPA of microservices of orchestration. Workflow automatisering staat centraal in deze technologiepuzzel en is een onmisbare hoeksteen voor de overgrote meerderheid van de bedrijfsprocesautomatisering. 

In deze talk kom je te weten waarom workflow automatiseringstechnologie uw digitale business kan maken of breken, hoe deze technologie zich ontwikkelt en hoe het past bij andere stukjes van de digitale-transformatie-puzzel.

Break-out sessie A2 11:35 uur

Process Mining versus Process Design – New School meets Old School!

Process Mining is een nieuw aandachtsgebied binnen het werkveld van Proces management. Interessant, maar de echte vraag is hoe Process Mining binnen de Continous Process improvement cycle past, en hoe aan te sluiten op de Process Design & implementatie… 

In de praktijk blijkt dat dit nog gescheiden werelden zijn en het lastig is om deze te verbinden. In deze presentatie gaan we in op de oorzaken van het verschil tussen Process Mining en Process Design. Jeroen Schuuring neemt ons aan de hand van een aantal praktische voorbeelden mee in hoe meer aansluiting tussen deze twee werkvelden te realiseren om zodoende de Continous Process Improvement cyclus te versterken.

Keynote 12:05 uur

“Even Apeldoorn bellen” de evolutie naar omni channel klantgericht werken

De legacy van ‘even Apeldoorn bellen’ zit diep in het DNA van Centraal Beheer. Daar moest verandering in komen. Hoe maak je fact based klantervaringen beter? Welke organisatorische opmars is daar voor nodig? Hoe maakte Centraal beheer de slag van kanaal naar klantgedreven? Met inzichten uit de dagelijkse praktijk wordt helder hoe je kunt sturen op resultaat. Als afsluiter wordt een tipje van de sluier opgelicht wat ons nieuwste veranderprogramma inhoudt.

 

Inleiding vernieuwd middagprogramma 12:30 uur

Een spontaan maar inhoudelijk ‘babbeltje’

Business Process Transformation is vernieuwd! In de ochtendpauze kwam dit al terug tijdens de interactieve sessie, in het middagprogramma heb je de keuze tussen een vijftal interactieve dialoogsessies in 2 rondes van 40 minuten, een parallelle lezing of een inhoudelijke netwerkgame.  

Tijdens deze roundtable of workshop verzorgd de betreffende moderator een korte inleiding, waarna deze het gesprek voor alle maximaal 10 aanwezigen in goede banen leidt. Meer zin in een open gesprek over specifieke topics en wil je extra netwerken? Beken kleur en stel je open op het netwerkplein om nieuwe contacten te leggen aan de hand van expertise, ervaring en vragen! Ben je niet zo’n prater? Dan kies je voor de parallelle lezingen in de plenaire zaal. Speciaal voor de stille wateren hebben we twee interessante proces gerelateerde methodieken in een interessante presentatie verwerkt. Denk jij al bekend te zijn met Agile en Lean Six Sigma? Think again!

Lunchpauze 12:45 uur

Lunchpauze met een-op-een gesprekken

Interactieve Dialoogsessie RPA & Artificial Intelligence B1 14:00 uur

Focus op vakgebied vs. tijd kwijt aan complexe processen!

Als druk bezet manager heb je wel wat beters te doen dan hypes zoals Artificial Intelligence te volgen. Totdat de concurrent ineens ver vooruit loopt, informatie en inzicht heeft waar je alleen maar van kunt dromen én de klant meeneemt omdat zij wel de klant centraal stellen en doen wat ze beloven…

  • Hoe kun je ervoor zorgen dat middels AI en RPA de medewerker zich veel efficiënter op hun eigen vak kan richten?
  • Hoe stel je jouw uitdaging centraal in plaats van de beschikbare techniek?
  • Wat is de toegevoegde waarde van AI en RPA voor jouw organisatie en klant?
Interactieve Dialoogsessie Identity B2 14:00 uur

Identity management en business process transformation, een succesvolle combinatie?

Hedendaags moeten organisaties anticiperen op de digitale transformatie. Een belangrijk facet hierin is om een aantal kerndoelen te laten aansluiten op vraagstukken omtrent digitale identiteit. Welke aspecten zijn hierin van belang?

  • Gebruikersvriendelijkheid (gemak) versus security? Gaat dit hand in hand of is het een paradox?
  • Technologie versus processen. Wat is hierin leidend?
  • Processen en single sign-on. Is dit een ergernis of juist doelmatig van begrip?
Interactieve Dialoogsessie Machine Learning, Transformatie B3 14:00 uur

Hoe innoveer je effectief binnen een publieke organisatie?

UWV wil graag wendbaar zijn voor de toekomst en nieuwe technologieën op een duurzame wijze laten landen binnen de organisatie. Hiervoor is een innovatie funnel ingericht. 

  • Hoe zorg je voor draagvlak en de juiste mensen binnen de organisatie?
  • Hoe zorg je ervoor dat succesvolle proeven daadwerkelijk leiden tot implementatie?
  • Hoe doorbreek je de conservatieve cultuur van risicomijdend gedrag? 

In deze roundtable ga je in dialoog ten einde eerste stappen te kunnen zetten op gebied van innovaties als data science en machine learning.

Interactieve Dialoogsessie Transformatie, User Experience B4 14:00 uur

Ontwerp je dienstverlening vanuit de klant!

In een korte introductie voer je twee kleine individuele opdrachten uit over de buyer-persona van je klant en hun belangrijkste activiteiten. Vervolgens ga je in dialoog met de groep waarbij de templates het uitgangspunt zijn voor het delen van ervaringen.

  • Hoe is het om vanuit je klanten diensten te ontwerpen of verbeteren?
  • Wat houdt je tegen en/of hoe begin je daar mee? 

Deze workshop wordt afgesloten met een aantal voorbeelden van wereldwijde succes van UX en de reden dat UX design centraal staat in de huidige digitale dienstverlening.

Break-out sessie: Duurzaam, Transformatie, Ecosysteem B5 14:00 uur

Hoe maak je je organisatie zo snel en wendbaar als een Formule 1 team?

Om succesvol te kunnen zijn in de Formule 1 moet een team snel kunnen inspelen op veranderingen. Door een optimale combinatie van technologie, talent en organisatie is een team in staat continu te leren en te innoveren. Door het gebruik van data is de auto na elke race weer een stapje beter geworden en kan het de concurrentie voor blijven. Formule 1 teams zijn wendbare organisaties met een strakke leiding en een heel duidelijk doel: winnen. 

Voor de meeste bedrijven is dit niet anders: om het hoofd te bieden aan de steeds sneller veranderende wereld is een andere manier van organiseren noodzakelijk. Dit is geen kleine aanpassing, maar een totale transformatie van de manier waarop organisaties besturen, leiden, innoveren, ontwikkelen, financieren en talent binnenhalen. Het is onvermijdelijk dat bestaande processen, structuren en gedragingen opnieuw moeten worden uitgevonden om toekomstvast te worden.

Interactieve Dialoogsessie Transformatie & Risico's C1 14:45 uur

Hoe verklein ik de risico’s van proces transformatie

Transformeren is onvermijdelijk, niet mee gaan met de veranderende maatschappij betekend competitief achterlopen. Maar hoe ga je om met de risico’s die deze veranderingen met zich meebrengen?

  • Hoe transformeren zonder risico te lopen de bestaande operatie te ondermijnen?
  • Hoe risico’s verkleinen m.b.t. tegenstrijdige bedrijfs- processen?
  • Hoe interne risico’s vermijden: de balans tussen commercie en controle. 

Tijdens roundtable kijken we naar de aanwezige ‘pijn’ van de deelnemers aan tafel, om de juiste onderwerpen te bepalen.

Interactieve Dialoogsessie Artificial Intelligence C2 14:45 uur

Met AI en ML inzicht verkrijgen in conventionele post (en andere disciplines?)

Een van de lopende innovatieprojecten bij Sandd is het verkrijgen van allerlei inzichten in conventionele postverspreiding door middel van Machine Learning en Artificial Intelligence. 

  • Hoe kan Artificial Intelligence ondernemingen in een traditionele markt verder helpen?
  • Hoe kun je AI / ML omarmen in de bedrijfsprocessen om meerwaarde te kunnen leveren? 

Kortom, hoe AI en ML inzetten om te transformeren in deze snel veranderende wereld!

Interactieve Dialoogsessie Ecosysteem / Blockchain C3 14:45 uur

Blockchain: hoe gaan we van ego naar eco-systemen?

Blockchain doe je niet alleen, hiervoor heb je ketenpartners nodig. Het bouwen van een ecosysteem met partners zorgt echter direct voor een uitdaging, namelijk een passend bestuursmodel. Bedrijven moeten zich ondergeschikt maken aan het doel van een ecosysteem.

  • Hoe zorgen we voor een mindshift-transitie?
  • Hoe gaan we om de verandering binnen organisaties?
  • Waar beginnen we?
  • Hoe zorgen we ervoor dat we geen ‘illusie’ bouwen, een ego-systeem wat verpakt is als ecosysteem?
Interactieve Dialoogsessie Automated Self Service C4 14:45 uur

De balans tussen kosten besparen & klant aan het roer!

De afdeling Customer Interaction Enabling & Digitalization bij ABN AMRO bank stelt de klant zelf in staat om digitaal hun financiële zaken te regelen. Dit wordt door veel organisaties ingezet om kostenbesparingen te realiseren. Echter, men verwacht ook persoonlijk contact. Het is zoeken naar de juiste balans…

  • Hoe te beslissen welke processen en diensten gedigitaliseerd worden?
  • Hoe CSAT verbeteren en kosten verlagen door het digitale kanaal te gebruiken?
  • Hoe personalisatie toe te passen in een geautomatiseerde klantervaring?
Break-out sessie: Process mining, Data Science, Lean Six Sigma C5 14:45 uur

Lean (six sigma) in het digitale tijdperk: Waarom lean wel werkt, maar wat zijn de beperkingen?

Je hebt er vast wel eens aan meegedaan; Brown Paper sessies (met post-its en verschillende kleuren markerstiften) om een proces in kaart te brengen. En vervolgens, gedurende een bepaalde periode, tijdschrijfformulieren invullen om het proces te verrijken met data. Dit om vervolgens eigen indrukken, ervaringen en analyses los te laten op het procesverloop… Een goede voorbereiding voor procesverbeteringen! Maar houden deze traditionele lean technieken vandaag de dag nog stand in een organisatie die draait op enorme hoeveelheden data?

Middagpauze 15:25 uur

Middagpauze met een-op-een gesprekken

Keynote 16:00 uur

Reinventing customer experience

Customer journeys zijn niet meer weg te denken in het bedrijfsleven. Waar vroeger met name marketeers zich hier mee bezighielden, duiken nu op allerlei afdelingen customer journeys op. Maar gebruiken we deze tool dan nog wel op de juiste manier? Wordt het niet tijd om terug te gaan naar de basis en echt vanuit de klant na te denken over zijn klantreis? En zijn er dan niet veel meer mogelijkheden om de klantervaring te verbeteren?

Award uitreiking 16:25 uur

Uitreiking Proces Innovator van het jaar

Het BPM Forum kijkt jaarlijks naar de beste proces transformatie projecten van dit jaar. Dat kunnen zowel baanbrekende innovaties zijn als optimalisaties van bestaande omgevingen. Ook dit jaar kijken zij uit om de nieuwe Digital Proces Innovator van het jaar te benoemen tijdens het congres! 

De bestudeerde cases hebben allemaal een uniek proces doorlopen en worden aangejaagd door de diverse proces innovators. Na de zomer van 2018 gaan de juryleden een vijftal cases nomineren, waaruit de proces innovator van het jaar zal worden gekozen. Tijdens het congres zal de winnend proces innovator van het jaar in het kort zijn/haar verhaal doen, waarna u kunt meestemmen wie de titel van Proces Innovator van het jaar zal gaan winnen!